Hösten 2025 och början av 2026 är en tid då ett flertal större avknoppningar sker. Embracer är inne på sin andra avknoppning efter Asmodee, Unilever knoppar av sin glassdivision, SKF planerar knoppa av sin fordondivision 2026, även Kraft skall skiljas från Heinz.
Fördelarna med avknoppningar, dvs skilja ut en del av företagets verksamhet sägs ofta handla om att tydliggöra värdet och öka kapitalet i den kvarvarande verksamhet och ge den avskilda verksamheten mer fria tyglar att välja sin egen väg. Ibland kan det dock lika gärna handla om att bli av med förlusttyngd eller kapitalintensiv verksamhet. Volvo Cars såldes till Ford, därefter till Kina, medan moderbolaget Volvo bibehöll huvuddelen av alla andra lönsamma delar. Volvo Cars knoppade i sin tur av Polestar...
Det finns goda exempel på när avknoppningar blivit lyckade för båda parter, Atlas avknoppning av Epiroc är ett exempel på två företag som blev lyckosamma åt vardera håll, läs mer om Epiroc HÄR.
Electrolux avskiljning av Husqvarna ett exempel på när båda företagen havererat, inte heller hjälpte det Elux att Eluxpro knoppades av, prodelen har lyckats, medan Elux blir närmare en nyemission för varje dag som går. Det skall dock minnas att Husqvarna (grundat 1689 som vapenfabrik i Huskvarna) hade tidigare varit ett enskilt företag rejält mycket längre än vad Electrolux existerat och var endast under dess paraply i drygt 27 år.
Själv ser jag avknoppningarna som en enklare IPO, något jag gärna är del av, under förutsättning att jag tycker om bolaget. Du får vara beredd på att företaget, exempelvis Unilever, minskar i värde efter avknoppningen sker, men rimligt är att avknoppningen värde motsvarar det du tappar, oftast, med lite tur, får du ett högre värde, dvs att du i praktiken får det nya företaget med rabatt. Så skedde med Asmodee som avskiljes från Embracer i år.
Själv äger jag NGEx minerals och ökade specifikt för dess avknoppning som skedde förra veckan, ett litet udda Lundinägt miningbolag som delar ut sitt royaltiebolag. Royaltiebolag inom ädelmetaller är mycket mindre volativt än miners själva. De köper på sig ädelmetaller direkt från miners till ett tidigare avtalat pris, stiger spotpriset mer än vad de köper för så blir det fina marginaler. Priserna på de flesta liknande bolag är skyhöga, därför hoppas jag på en bra ingång. Med det sagt, om guldcykeln är på väg mot sitt slut så kan det vara dålig tajming ;) Jag tror dock att detta kan vara början på något stort och vill vara med från start. Lundinarna brukar vara duktiga på att förvalta sitt pund och jag kommer öka i bolaget framöver.
NGEx gav LunR Royalties i split och utdelning sker i skrivande stund, du behövde äga NGEx vecka 43 för att ta del av uppdelningen. Varje kvalificerad NGEx-aktieägare fick 1 ny NGEx-aktie + 1/4 av en LunR Royalties-aktie per ägd NGEx-aktie.
Mina framtida avknoppningar som jag förbereder mig inför är Unilever, Embracer och SKF.
Ofta är det en klok strategi att börja köpa aktien i god tid innan avknoppningen sker, gör det som vana att även försöka äga jämna antal av aktierna, ta en titt när det närmar sig vilka villkor som gäller. Det kan vara praktiskt att undvika så din utdelning blir ojämn och får en "restad" del, oavsett, den kan du oftast sälja på öppna marknaden därefter eller så löses den in den av företaget. Själv tycker jag det är irriterande att ha en liten slatt liggande i portföljen, så blir ofta att jag då säljer av den för att slippa se den ;)
Gällande Embracers avknoppning av Coffee stain så sker den på 1:1 vis, SKFs villkor är okända. Jag fortsätter att fortsätta köpa in mig i SKF, trots att det är ett av mina äldsta och största innehav.
I Unilevers Q3-rapport 2025 (släppt 23 oktober) bekräftas att avknoppningen av glassverksamheten till The Magnum Ice Cream Company (TMICC) fortfarande är på väg att slutföras under Q4 2025, trots justering av tidsplanen på grund av stängningen av den amerikanska federala regeringen. Avskiljningen är 1 TMICC-aktie per 5 Unilever-aktier. Jag köpte när det först blev känt och ökar i Unilever fram till att avknoppningen sker.
När Volvo bryggde öl - en back Pripps blå och en Volvo 240, tack!
Konsolidering och separering är i allra högsta grad en del av de modenycker som ständigt pågår inom företagsvärlden. Ibland är stordriftfördelar och diversifiering på tapeten, för att sen sägs alla företag må bäst av specialisering. Det fanns faktiskt en tid då Volvo producerade och sålde öl, genom Procordia United Brands (där ingick Pripps Bryggerier). Procordia var ett statligt konglomerat som samlade ihop en hel del verksamheter som ofta tidigare varit vid konkursens brant. Procordia brands såldes till Volvo under tidigt 1990-tal, det var en medveten strategi av den dåvarande VDn för Volvo för att kunna överleva under de tider som var tuffa för bilindustrin.
Nu tycks vi vara inne i en tid då båda saker sker, större värdebolag säljer ut delar av sin divisioner, samtidigt som serieförvärvare och investmentbolag är på mode på börsen. Stora pengar finns att tjäna när bolag går in och minskar konkurrensen och konsoliderar delar av marknaden. Exempel på detta är koncerner köper upp och skapar oligopol inom skola, vård och omsorg. Samma sak sker när Synsam köper upp mindre optikerfirmor så vi till slut är mer eller mindre hänvisade till Peter Forsberg som svarar på bolagets telefonsvarare. På Synsam har de satsat stenhårt på säljare, men när du väl köpt så är det svårt att få hjälp när de än en gång slarvat med en lins (aldrig mer Synsam för mig, de historier jag skulle kunna berätta). Genom att vinna upphandlingar för terminalglasögon med låga bud har de konsoliderat marknaden ytterligare. Hotellkedjan Scandic har länge jobbat med olika fördelaktiga ramavtal för att knyta företag, organisationer, offentliga vårdgivare och bolag till sig. De är nu marknadsledare, även om det "bara" är runt 14% sett till övriga, men det är ingen slump att Scandic "vågade" vara den som började med att be kunden betala extra för frukost.
Samma sak sker inom tandvården där riskkapitalbolag köper upp privata tandvårdskliniker, det har skett inom djurvården där din lilla dogge eller undulat nu kostar en förmögenhet att hjälpa. Ofta använts låga priser som ett konkurrensmedel i början, för att justeras när marknaden är "mogen". När konkurrenterna är så få att en marknadsledare kan styra marknaden, då höjs priserna och/eller kvalitén försämras, kunden som tidigare vann på prisdumpningen, hamnar nu i baksätet och går förlorande på en marknad med färre aktörer. Samma sak kan ske vid teknikskiften, Hemnet är ett exempel på det, från många mäklare som tidigare satte ut annonser i den lokala tidningen eller det i egna fönstret. De är nu i praktiken hänvisade till Hemnet i första hand, Booli i andra hand och en o annan mindre aktör som försöker hålla monopolet stången. Fundera på själv vad du skriver in först när du skall kolla efter ett hus?
Den som är för marknadsekonomi som en ekonomiskt effektiv modell, skall fundera på när de drar en lans för oligopol. Vi som aktieägare kan vinna en slant på det, men som kund ytterst sällan, och du som aktieägare äger sällan lika mycket som de stora ägarna som är de som drar in de stora pengarna. Själv är jag fett trött på att lyssna på Peter Forsberg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar