tisdag 23 juni 2026

Tar en bevakning i Sprott, uranium for the masses!

Strax innan guld och silver metalhaussen bröts sålde jag ner mig i gruvor och diversifierade till royaltybolag, Sprott är inte ett royaltybolag, istället mer en fondförvaltare som spekulerar i investerares intressen i ädelmetaller, men det det inkluderar även fler metaller samt uran. Sprott köper nu aktivt upp fysiskt uran och spekulerar i en efterfrågebrist. Jag har tidigare ägt fysiskt uran genom Sprott och planerar att köpa in mig igen, min bevakningspost i bolaget är en spekulation på uran men även ädelmetaller.

Sprott grundades av Eric Sprott, en kanadensisk investerare som länge varit en av de mest kända förespråkarna för guld och silver. För oss som följer Rick Rule så är Sprott ett "hushållsnamn" för att använda ett engelskt utryck. Rick som tidigare arbetat på firman och är en aktieägare menar att Sprott kommer bli uppköpt för eller senare, om inte annat så säger han det varje gång han nämner firmans namn. 


Jag äger en uranminer ETF av Sprott och har hållit koll på bolagets kurs under lång tid. Kursen följer stadigt råvarors upp och nedgång, då förvaltningsavgifterna är avhängiga råvarupriserna. 

Jag är långt från säker att trenden är bruten för metaller, men ser till att plocka på mig lite smått efter hand. Så här lågt har inte Sprott varit sedan januari. Utifrån försiktighetsprincipen, samt att jag i huvudsak flyttar kapital samt minskar min hävstång, blev det en liten bevakningspost. 

Vi får se hur långt ner pappret faller, aktien ger i dagsläget en utdelning per kvartal som höjts rejält de senaste åren, i dagsläget ligger den på 1,32%, vi får se ifall det fortsätter nu när kniven faller!

I dagsläget äger endast 24 stycken konton Sprott hos Avanza.



I övrigt mer mycket handel på splitcorps, är nu fullinvesterad både i CBC och Canadian Life Companies och lyckades köpa en bevakning på en ytterligare splitcorp. Kontot börjar ta sig på SAVR!  Blev även en liten kaka av Annaly Capital Management inför kommande utdelning. Lite ostrategiskt köp, men men.







onsdag 17 juni 2026

Montrose, valutakonton för alla och inte bara PB kunder, naaaajs, men måste bara skoja till det hos SAVR ett tag! Avanza/Nordnet besegrade på teknisk knockout!

Jag undrar hur mycket Montrose går back på sin expansion, men sannerligen, de senaste stegen de gjort under det senaste året är fantastiskt. Månadsavgiften borta (som aldrig realiserades), och nu valutakonton för alla. Endast gränssnitt och utbud saknas, för att Montrose skall spöa konkurrenterna.

Utöver det, utdelningar som kommer samma dag som de annonseras, återbetalning av kickback för fonder samt källskatt som betalas direkt. Bravo!

Medan Avanza desperat fortsätter med allt utom det som verkligen betyder något (nytt forum liknande Nordnet med portföljdelning, inte dåligt, men inte tillräckligt!), nu springer Montrose förbi med hästlängder.

Samtidigt erbjuder Montrose courtagefria köp under juli så de som vill flytta sina KF tillgångar har en möjlighet att göra det till förmånligt, en liknande kampanj skedde i slutet av förra året om jag minns rätt. Så smart och klokt! 



Vad gör jag?

Jag hade bestämt mig att jag skulle nå ett viss kapitalmål på Avanza. Därefter skulle kapitalet stå kvar och utdelningarna skulle få växa på plats.

Istället har jag bestämt ett nytt kapitalmål på Avanza, i princip det jag har nu, men något lägre. Jag har under ett par veckor genomfört försäljningar på Avanza, dels för att minska hävstång men även för att frigöra kapital. Kapitalet har därefter flödat till.... SAVR... inte Montrose. Alla utdelningar åker även ut från Avanza i dagsläget.

SAVR har ett sämre gränssnitt (men visat sig ha sin sin charm i sin enkelhet), sämre villkor gällande återbetalning av källskatt mm än Montrose, men erbjuder bättre priser för köp av kanadensiska värdepapper och framförallt tillgång till ett gäng splitcorps. Utöver det är köpen av ett gäng ETFer mycket förmånliga. 

Jag bygger nu Sedelpressen 3.0 där, när den är klar så kommer Montrose få min fulla uppmärksamhet, där huserar ungarnas konton samt Sedelpressen 2.0.

Varför flyttar jag inte allt kapital som jag har på mina KF från Avanza till Montrose ?

Jag använder fortfarande hävstång på Avanza, även om Montrose erbjuder fritt courtage under juli och hävstång som jag kan använda för att flytta, så blir det oavsett courtage och valutaväxling (valutaväxling även på Montrose vid köp) på försäljningarna. 

Historiken är inte heller att förakta, övervägande är dock utbudet som Montrose inte nått upp till. Utbudet är alltid kung, om man som jag ofta letar obskyra värdepapper, spöas därför Montrose utbud av både  Avanza och SAVR! Jag är förövrigt en av de få, känns det som, i Sverige som inte äger Investor eller M$soft (har ägt skall sägas) direkt, det kanske berättar något om mig som investerare. Jag är inte representativ för det stora kollektivet och Montrose kan lugnt bortse från mig. Ja, jag kommer oavsett fortsätta smyga in kapital där, bara inte i lika stor planerad mängd....


måndag 15 juni 2026

Dagligt utdelande pref på 13% - Strive preferensaktie, galet!


Ibland så handlar jag konstiga saker, det här bolaget är ett sådant. Ett amerikansk bitcoinbolag med en direktavkastning som är i dagsläget ger 13% och ger utdelning varje vardag. Utdelningen bestäms varje månad. Jag kunde bara inte låta bli att kasta in några slantar för att köpa en ytterst liten stek. Redan idag kan jag se alla kommande dagliga plingipling utdelningar.....

Strive Asset Management (dotterbolag) förvaltar över 2 miljarder USD i assets under management (AUM) genom ETF:er, collective investment trusts och direktindexering. Finanserna uppges som goda och de uppger de har reserver som motsvarar 18 månaders utdelning för preffen, fan trott!

Oavsett, jag köpte idag, och min första utdelning är bokat till att plinga imorgon, i den mån Avanza skulle bemödat sig att betala ut det, vilket innebär i praktiken att det kommer dröja några dagar.

Bitcoin är känt att vara volligt och jag förväntar mig att den här preffen kommer åka upp o ner. Idag ligger priset på ca 100 dollar/aktie. Så en liten position nu, så får vi se vad som händer, håll i hatten! Förra gången jag köpte något ännu värre var även det bitcoin, hmm, svårt att lära gamla hundar att sitta, jag har kvar certet men plus har jag inte gått på det ;)

Det finns gott om veckoutdelande ETFer i USA (ej köpbara i EU), många av dem knutna till krypto, men det här är första, mig veterligen, utdelande värdepappret som ger DA varje dag. För oss utdelningsdiggare, är detta värt att uppmuntra och uppskatta, så länge det inte kostar bolaget så mycket att utdelningen tar stryk!






tisdag 9 juni 2026

Flyttar medel från Avanza till SAVR. Avanza är som Coop på ett bra sätt! SAVR är som LIDL när man har tur, bra öl och toapapper! Montrose är för keepers, alla har de plats i mitt sparande! Vad köper jag och vad säljer jag?

Först till det viktiga - just nu säljer jag av mina svenska innehav som är plus. Det retar mig för jag tror att börsen och att ekonomin är fundamentalt hyffsad nu, men IPO för SpaceX och Siverts idiotrusning ger mig alla dåliga vibbar som finns. Därför sänker jag hävstången med en tredjedel. Utöver svenska innehav har även en del utländska kursrusare fått stryka på foten, jag vill sälja på styrka och inte dumpa aktier med förlust om det skulle behövas, samtidigt behålla utdelare som kan fortsätta att ge likvid under året. Blir det en ordentlig nedkörare vill jag även ha möjlighet att köpa och inte bara sälja.
Utan hävstång hade jag inte gjort något, men nu är inte läget så.

Utöver det talar allt för att vid ett eller två par olika krigsslut så kommer börsen dra fortsatt till himlen. Då är det säkert dags att sälja av pensionsfonderna och växla in dem till räntefonder.

Förflyttning av kapital

Jag hade bestämt mig, jag skulle nå ett visst kapitalmål på Avanza, sen skulle jag lägga allt nysparande på Montrose. Jag ville kunna enkelt se min utveckling fram till mitt mål men nu blev det en förändring, mer om det längre ner.

Jag har konton och tillgångar på Montrose, Nordnet, SAVR och Avanza. 
Jag behandlar nätmäklare som livsmedelsaffärer, jag handlar där det finns bäst pris eller där jag trivs bäst i affären. På vardagar går jag till Willys, på fredagar och lördagar till Coop, är gurkan billigare på ICA så sniker jag in dit mellan affärerna, det kommer numera av vana, inte av ekonomisk nödvändighet.
Samtidigt så väljer jag en affär ibland, inte på grund av pris utan pga av utbud. Det underlättar att jag trivs i affären, att jag alltid vet vad varorna finns!

Mina första aktier handlades på en av storbankerna, dåvarande Swedbank, efter det Avanza när de skapades, därefter Nordnet (och lite Ikanobanken (!) som lade grunden till mitt privata pensionssparande), därefter flyttade jag tillbaka allt sparande till Avanza. 

Jag har mer eller mindre övergett Nordnet, all respekt till de som diggar dem, men känns mer som evig tvåa till Avanza som ger något bättre villkor men har ett gränssnitt som irriterar (på webben, appen är bra).

Avanza vs Montrose

Gränssnitt är personligt, Avanza tilltalar mig samtidigt med en ganska rent gränssnitt bortsett överlastade menyer i webbgränsnittet, utöver det så brukar Avanza vara bäst på att erbjuda flest produkter/papper. Inte så lite likt det Coop där jag handlar, lägg det till få köer (ja fundera på det, var som är bra för mig är inte alltid bra för säljaren).

Jag är grymt impad av Montrose, både av deras kloka strategi gällande sociala medier där de verkligen syns och verkar samt deras genrösa vilkor. De är nabba som tusan, med ett gott (ibland overkligt gott) humör när de bemöter kunder direkt på X. I jämförelse så är den gamla uppstickaren Avanza verkligen långt borta, där får man vara glad att frågan man skickade i appen (inte x) får ett svar en vecka efter det skickats.

Vissa profilers hos Montrose tydliga politiska engagemang på X sticker dock i ögonen ett valår som detta, politik skall styras av Sveriges medborgare, inte av företag, för mig är det en principfråga, oavsett sakfråga. Elon Musk skall inte påverka val i något land. Det skall inte heller Montrose anställda ägna sig åt, via credd som indirekt kommer från Montrose plattform.   

Jag har verkligen väntat på att Montrose skulle slopa kravet på månadsavgift för småsparare, nu skedde det., Inte en dag för tidigt, ihop med övriga förmåner är det inte mer än gränssnittet, min oäkta fru hatar Montrose gränssnitt i telefonen, och jag är ju felet (!) som övertygande henne att öka där istället för Avanza. Hon trodde t ex att alla pengar hade försvunnit för hon fipplade till det och inte lyckades se sina konton, inte kul att försöka vara support i bilen samtidigt som hon skrek, hade PMS och jag körde.....
Sådant sätter sina spår... både på förare och sparare, det skall inte underskattas!

Se nedan, fråga den 4 maj till Avanza, svar den 11... idiotfråga jag skickade in, efter en halvdag så kollade jag med AI, dumt jag frågade Avanza överhuvudtaget..... men kanske borde Avanza skämmas de inte har vettig AI support?




Priser och struktur hos Montrose är överlägsna Avanza, Avanza vinner fortfarande (enligt mig) utifrån webgränsnitt och utbud (men Montrose närmar sig med stormsteg) och därför kommer Montrose vinna över mig om Avanza inte agerar på mer än att pumpa in pengar på reklam till gapiga profiler som John Skogman som säljer allt som de får betalt för och köpa över EFN profiler för att locka de som inte tänker med framloben. 

Jag antar att det är ett överlagt beslut, att man väntar in i det sista att betala tillbaka kickback eller fixa återbetalningen av källskatt tidigare, fixa support eller lösa en del av de överhängande tekniska problemen med utdelningar som försvinner i cyberspace. Hellre massa fluff fluff för att fånga medelsvensson som köper indexfonder än vinna de som har koll, kanske orättvist, men så känns det.

Med det sagt, för mig så är Avanzas infrastruktur och utbud fortfarande överlägset och jag gillar skarpt utdelningskalendern som ligger i analysläget. 

Som jag skrivit innan, Avanza måste snarast lösa snabbare återbetalning av utländsk källskatt, fixa sin support och ha automatisk courtageklass för att ens kunna vara med i matchen hos oss semiproffs till hemmainvesterare. Men som sagt kanske är det ett aktivt val, de tjänar mer pengar på indexfondsparande Svenssons som väljer nätmäklare utifrån igenkänning via den softpower som Avanza bygger genom sina sparekonomer som jobbar halvt som finfluencers. 

SAVR en underdog som går lite under radarn

Varför handlar jag på Lidl? Lidl är till skillnad mot SAVR skickliga på reklam men lite lika ändå. Lidl åker jag till när jag vet jag vill ha något billigt men även har en produkt som bara finns där eller varor som är likvärdiga men billigare. På Lidl hittar jag Perlenbacher, Sveriges bästa folköl och Floralys, Sveriges bästa skithuspapper. Samtidigt så passar jag på att handla lite av sådant som är likvärdigt (mjölk mm).



Efter att Länsförsäkringar köpte bolaget så känns det som SAVR gått i koma i offentligheten, sett till konkurrenter märker jag knappt av några kampanjer från dem bortsett det de skriver på X och de har, i dagsläget inte några profiler som sticker ut och som hörs. Men, och det är ett stort men, de har i dagsläget fortfarande möjlighet till köp för ett gäng kanadenska splitfonder, speciellt från Quadravest som styrs av Wayne Finch. Utöver nästintill gratis courtage för en stor mängd ETFer så är det är i dagsläget SAVRs motsvarighet till Floralys och Perlenbacher. Därför ligger jag i säljläge hos både Avanza och Montrose för att flytta medel för att bygga en stor position hos SAVR innan det blir en förändring där. Jag har retat mig över ett år nu att jag inte hann börja bygga större positioner hos Avanza innan bland annat CBC blev stoppad pga av tolkningen av PRIIP.

Att kalla SAVRs gränssnitt enkelt, eller rent, är en underdrift om det vänds via PC/webben. SAVR har satsat allt på mobilappen, i mobben är det spartanskt men hyffsat snarlikt dess konkurrenters appar. Du hittar dina innehav, favoriter o lite annat smått och gott. SAVRs nyheter via AI impar dock, och enkelheten tilltalar, både på webgränsnitt och app, tur kanske det, då appen har buggat rejält för mig på min androidnalle den senaste månaden (då jag börjat använda tjänsten igen). Det skall sägas att när jag skrev det på X så tog det någon dag så kontaktade SAVR mig för att be mig identifiera problemen och skicka det till deras support för åtgärd.

Utöver det var SAVR billigast att köpa kanadensiska aktier i jämför med samtliga fyra nätmäklarna när jag jämförde utifrån småspararläge via mina barns konton. Något som är guld för en råvarunörd som mig.
Mitt användningsområde för SAVR kommer vara att köpa utdelningsaktier jag inte kommer åt någon annanstans och inte heller planerar att sälja.  Därför är gränssnittets betydelse relativt litet. 

Just därför flyttar jag nu en del resurser till Sedelpressen 3.0 som finns som en KF hos SAVR.


    

 

Polaris Energy drar!

I min satsning på energi har jag haft ambitionen att bredda produktion till förnybart då jag har en övervägande fossilbrännande portfölj. Polaris Energy är en av mina favoriter då de ger en rejäl utdelning (6,7 % med utdelning i kvartalet, utifrån mitt inköpspris).

Värdetillväxten på själva aktien har dock inte varit en höjdare, mycket mycket hiss upp och ner. I mars ökade jag mitt innehav och idag kom goda nyheter, får se ifall uppgången håller i sig. Sett till tidigare uppgångar så är det en bra tillfälle att skala en del.

Tre av Polaris sol- och batteriprojekt i Mexiko har valdes ut i Comisión Federal de Electricidad (CFE) stora Mixed Development Program efter en nationell konkurrensutsatt process. Projekten omfattar ca 250 MW solkraft + över 180 MWh batterilagring (BESS). De går nu vidare till slutliga kontraktsförhandlingar med CFE. Det stärker Polaris pipeline betydligt i ett viktigt tillväxtland för förnybart.

Bolaget har tidigare kommunicerat om expansion i Mexiko och Puerto Rico, det ses som ett stort steg framåt för deras tillväxtstrategi.






fredag 29 maj 2026

Sitter still i båten! Stockpicking och koncentration är tydligen för loosers? Ökat i Axfood och en amerikansk REIT! SAVR, bättre än jag visste!

Idag kom en fin artikel i Dagens Industri som beskriver svårigheten att ägna sig åt stockpicking och svårigheten att slå index. Med jämna mellanrum kommer artiklar ut som stödjer tesen om att diversifiering och index är ett som slår skicklighet och tur i det långa loppet. 

Jag har skrivit om det själv i ett flertal antal inlägg, som ett av skälen till att jag diversifierar och alltid själv helst vill ha avkastningen genom DA istället för ge bolagen makten att slarva bort det. Resultatet är hämtat från Hendrik Bessembinders forskningsrapport "One hundred years in US stock market". 

Under de senaste 100 åren har den amerikanska aktiemarknaden som helhet skapat en enorm förmögenhet, men detta resultat drivs av ett extremt litet antal bolag.

Av nästan 30 000 studerade aktier förlorade medianaktien pengar, och drygt hälften av alla aktier gav sämre avkastning än statsobligationer.

Endast en mycket liten andel av alla aktier stod för i princip hela den positiva avkastningen på börsen, medan den stora majoriteten av aktierna tillsammans gav ungefär samma avkastning som korta statsobligationer.

De allra bästa aktierna ensamt skapade hälften av all förmögenhet som aktiemarknaden genererat under perioden.

Slutsatsen är att långsiktig framgång på börsen bygger på extrem koncentration till ett fåtal vinnare, vilket gör bred diversifiering via indexfonder till det mest rationella valet för de flesta investerare.

Själv ägnar jag mig åt sektorallokering med stockpicking, men med ett fokus på att nästintill alltid plocka hem direktavkastning istället för ENBART tillväxt. Rätt eller fel så visade studien till att index, dvs diversifiering är det som slår alla kloka gummor och gummor på sikt. Själv skrev jag om liknande HÄR om hundralappen som försvann.

Vad har jag gjort sen senast?

Jag har fortsatt försöka hålla mig från köp, det som flutit in har gått till minska hävstång, de få affärerna har varit att öka i Ellington Financial, en amerikansk REIT som jag ägt i många år, allt för sent efter en tillfällig dipp, och köp av, kanske förtidigt, i en annan dipp som inte ännu inte bottnat, Axfood som jag köpte lite mer av idag.

Utöver det har jag ökat i Canadian Banc Corp via SAVR, även övertalat flera andra familjemedlemmar att handla (håller tummarna). Mina gamla köp på Avanza snittar 47% upp i värdeökning (detta för en högavkastande cc fond!), lägg till det en skyhög månadsavkastning. När jag handlade på SAVR såg jag även att courtage tillsammans med valutaväxling var bättre än Montrose gällande kanadensiska aktier, utöver det så går inte aktie/fonderna inte att handla där längre pga av tolkningen av Priip (samma tolkning gör Nordea, om jag förstått det rätt, gör). Jag kommer därför lägga allt nysparande rätt in i SAVR, tack för det, jag har gott om "förbjudna" Kanadickutdelare jag vill öka i! Enda nackdelen mot Montrose som jag hade som favvo, är återbetalningen av den utländska skatten kommer senare, och, ja just det, appen på android hänger sig ofta som bara h-vetet!

Swingaktier

Axfood brukar få agera swingaktie med jämna mellanrum, av samma anledning såldes nästan hela innehavet i Bilia, även den säljs o köps mellan varven. Bilia är en intressant aktie, hög DA för att vara svensk och skulle kunna få en rejäl uppsida utifrån om elbilsförsäljningen tar fart igen pga av höga bränslepriser. Vid en ny regering i höst så är det inte omöjligt att subventioner kommer införas som skulle kunna gynna nybilsförsäljning av elbilar. Även om det nu regnar pengar över svenska medborgare, så tror jag att den rådande världsordningen inte gynnar optimism och därför konsumtion. Ett skäl till sälj var att jag var i behov av ökad likviditet och att den tillfälligt ligger cykliskt högt. Såg nu att DI köprekat den, eftersom det var Ulf som gjorde det, så känns min försäljning vältajmad !;)

Utöver har de senaste årens reformer framförallt gynnat de med höga inkomster, all ekonomisk forskning visar att breda reformer med spets mot de med lägst inkomster och människor i en ålder där det finns ett stort behov (en fattig förälder har större köpbehov än en välbeställd äldre som redan hunnit köpa en en del kapitalvaror) är det som ökar den svenska konsumtionen. Att minska a-kassan kanske ökar incitamentet att söka jobb, men om inget jobb finnes så minskar konsumtionen då den som är mest utsatt får mindre pengar att röra sig med.

Inte förrän reformer av den kalibern sker, kommer den svenska konsumtionen öka, vi som är välbeställda kommer fortsätta att lägga pengar på hög som smätts till oss. Må så vara väl (för mig mfl), men det ökar inte den inhemska konsumtionen som skulle kunna sätta fart på de svenska småbolagen, speciellt de som är riktade mot konsumentmarknaden! Därför kan en mer generös politik mot de mindre bemedlade faktisk ge ökade inkomster till de som äger aktier eller företag, fördelningspolitik missgynnar inte med automatik de som äger kapital. 



onsdag 20 maj 2026

Köpt bevakning på ett mindre finansbolag - väntar in fredsavtal och försöker låta bli att handla (går så där)

Oljebolagen taktar på fint, i princip någon procent upp de flesta dagar, för att i bland halka tillbaka utifrån något rykte eller uttalande från Trump eller hans gelikar.

Jag förväntar mig att ett avtal kommer vara i hamn snart och att reaktionen då blir ett fall på minst 10-20% bland energiaktier. Då världen är oberäknelig och jag inte känner mig tvärsäker så har jag inte sålt, enbart en post i Inplay, men det var mest för jag kände att jag låg för tungt i oljesektorn sett till alla andra innehav. 

Försöker hålla mig från köpknappen fram tills dess, endast ökat i DOF och lite annat smått, då DOF tappat lite och jag köper inför rapport. Största köpet/ökning har skett i JEEP ETF, senast idag.

Om eller när, det förmodade fallet kommer, så vill jag ha kapital för att öka igen i energisektorn. Det påstås, och jag tycker mycket pekar på det, att oljan inte är inprisad utifrån det bortfall som skett, att det kommer ta tid att återställa de skador som skett och återuppbygga olika beredskapslager. Om inte ett avtal nås kommer det bli ett allt större problem med utbud från och med juni.

Vid en rekyl nedåt, borde det, även om oljepriset på lång sikt kommer falla tillbaka, ge ett tillfälle för köp i en sektor som kommer ge höga utdelningar under lång tid och i praktiken är undervärderad.




Tog en mindre bevakningspost i ett hattigt och gissar jag, lite riskfyllt bolag. Cohen & Company är ett litet finansbolag som tappat rejält den senaste tiden efter att två stora bonusutdelningar skett det senaste halvåret. Kursen ligger och snittar de senaste årens kurs, kanske någon dollar över. Utöver det skedde en kraftigt reaktion på q1 rapporten som visade ett rejält minskat nettoresultat.
Bolaget ger en generös utdelning per kvartal på 8-9%. Cohen & Company har tre affärsområden: Kapitalmarknader, tillgångsförvaltning och egen investeringsverksamhet.

Bonusutdelningarna motsvarade 2,7 dollar per aktie, normal årsutdelning är 1 dollar/aktie därav en rejäl bergochdalbana. Även den senaste normala utdelningens x-dag har passerats.

Bolaget har i dagsläget enbart 49 ägare på Avanza.

Det är lätt att köpa på sig mycket finans, då utdelningarna är attraktiva. Risken är dock att man blir för dåligt diversifierad. Därför har jag ambitionen att balansera nya köp i finans eller fastighetssektorn med köp mot andra sektorer.

Frågan är fortfarande om vi har en finanskris under uppsegling i USA. Den svarta svanen är långt ifrån avklarad. Jag skrev ett längre inlägg om det HÄR för den som missat det.

Det har gjort att finans och kreditbolag är rejält nedtryckta, även om jag själv långtifrån tror att risken är förbi, så kan jag inte motstå att handla lite lätt i den sektorn om det skulle kunna visa sig vara en fin affär, men all in, knappast.

Handlade även en bevakningspost i den japanska banken Sumitomo Mitsui Financial Group!



 

 

fredag 15 maj 2026

Trots bud så tappar Vizsla royalties när silvret åker ner!

Handlar mer Vizsla royalties, trots bud så åker aktien ner med automatik när silvret blöder lite. 

Även handlat Elemental och lite annat, sparat mig till en fin dipp!

Spännande....

torsdag 14 maj 2026

Två blir en, Elemental köper Vizsla Royalty!

Idag drog Vizsla Royalties upp rejält efter en lång kräftgång. Royaltybolaget som är förknippat med den olyckliga silvergruvan i Mexico (som drivs av Vizla silver) blir uppköpt av Elemental Royalty.
En liten vinstlott för mig, jag har haft tankar på att öka i båda företagen då jag ligger i halvposition i dem, nu kommer det i praktiken bli en fullposition och Vizla r. drog upp 17% på dagen.
Affären är värd cirka C$327 miljoner (ca 239 miljoner USD).


Bolaget handlas till C$4.13 och för mig blir vinsten runt 20% om affären inte havererar.

Får mig även att grunna om Vizsla silver kommer återuppta sin produktion.  


Muenchener Rueckversicherungs Gesellschaft - återförsäkringsbolaget - är det rea eller en fortsatt resa nedåt?



Handlar en bevakningspost i Muenchener Rueckversicherungs Gesellschaft. Även kallat Munich Re, bolaget är främst en återförsäkrare som tar över risker från andra försäkringsbolag, men har också en stor primärförsäkringsdel via ERGO Group.

Bolaget har tappat över 15% den senaste tiden trots ett starkt resultat och fortsatt utdelningstillväxt. Utöver det har utdelning och återköp på närmare 80% lanserats som en målbild fram till 2030. Sett till värde ligger priset på en aktie samma som vid augusti 2024! Reaktionen från marknaden har utlösts av ett flertal saker, volymen för Munich minskade, utöver det oroar sig investerare för en långsammare tillväxt och pressade marginaler framöver. Detta har samverkat med en allmän stress över att försäkringsbranschen kommer gå mot en cykel där marginalerna förändras.

Själv utgår jag från att strukturaffärer i form av sammanslagningar kommer ske, utifrån det handlar jag brett. Munich Re är en gammal dröm att äga, en aktie som nyligen låg nyligen på över 6000 kr/st nu har den gått ner till 5000 kr... Frågan är om den har bottnat eller ej, oavsett så ligger utdelningen på över 5%, vilket är mycket sett till bolaget som sådant.

Övriga försäkringsbolag som jag äger hittar du HÄR.



lördag 9 maj 2026

Köp av Hydro One - Kanadas tredje största elleverantör samt en enklare portföljrapport!

Ökat i flertalet utdelningspapper

Under månaden har jag ökat i ett flertal bolag som närmat sig utdelning, allt från franska bostadsutvecklaren  Kaufman and Broad, norska kredithanteraren B2 Impact och norska oljeservicebolaget  ABL group, jag har även återköpt i Höeg autoliners inför en kommande utdelning. Den sistnämnda hade jag tidigare sålt av i för att ha medel för omlokalisering i april.

Utöver det fick Inplay oil stryka foten och reduceras till en bevakning, strax inför rapport, rapporten visade på rekordresultat, vilket fick mig att bita mig i tungan, trots det så tappade bolaget. Jag har inte granskat rapporten närmare, kanske doldes det något illvarslande eller så handlade det med all sannolikhet om kommande lägre terminer då ett ytterligare fredsrykte spreds samma dag. Jag kommer återköpa och öka i Inplay igen när stunden är rätt.

Utöver det har jag fortsatt att öka och jämna ut i de utdelande ETFer som jag har. Likväl så har det skett bland mina ädelmetaller. Retar mig att jag inte utnyttjade nedgången till fullo, men men, all likvid konkurrerar mellan fem, framförallt fyra portföljer. Jaguar Mining, Pan American Silver och Lundin Gold (sistnämnda innan rapport) har fått lite slantar, tidigare har jag minskat i gruvbolagen för att köpa royaltybolag, nu blev det lite återköp på lägre nivåer.

Portföljernas läge

Jag försöker skapa en balans mellan utdelning och utveckling, med betoning på utdelning som en återkommande bas. Hedgen mellan de olika portföljerna har gjort att snittet är mer än tilltalande för mig.

Energi har snittat mellan 30-42%, I dagsläget 35%, Heavy Metal där ädelmetallerna ligger har varit som en jojo, från 45% till nu runt 16,5%. Sedelpressen, min utdelningsportfölj är uppe på en förvånande 21%! Som helhet landar jag på 20,1% YTD.

Mina utdelningar fortsätter att snitta högt, förra året lyckades jag tredubbla utdelningen, mitt mål i år är att fördubbla årets utdelning. Prognosen ser ut att uppfyllas, även om det är långt ifrån givet, då utdelningen är framtung under våren med flera banker som delat ut över förväntan. Dock så hoppas jag att kapitalackumulationen från utdelning, sparande och vinster från försäljningar kan göra att takten på utdelningarna rullar på. Jag räknar med att årets utdelning kommer passera förra årets samlade resultat redan i juni/juli.


Nya bolag/papper som inhandlats har varit relativt få efter mitt stora köp av Sienna senior living.

Brookfield infrastructure har jag haft på bevakning efter jag sålde huvuddelen, det blev ett rejält återköp till fullposition efter ett kraftigt fall på rapport, dessutom lagom till utdelning. Bolagets kurs repade sig relativt fort efter fallet.



Köpt bevakning i uranbolag

Jag har haft under lång tid haft tankar på att återgå till att handla in mig i uran, tidigare har jag ägt fysiskt uran, Mega Uranium Ltd och ETFen HANetf Sprott Uranium Miners är min början på ett spel på uran. Än så länge enbart bevakningsposter. Du hittar dem i min gruvportfölj HÄR!


Nytt bolag in, Hydro One 

Hydro driver transmission (högspänning) och distribution (lågspänning) av el i Ontario, Kanada. Det är Ontarios största elöverförings- och distributionsbolag och försörjer cirka 1,5 miljoner kunder, och tredje störst i KanadaBolaget är reglerat, vilket innebär stabila intäkter via avgifter som godkänns av myndigheter. Ontario-provinsen är storägare med ca 47 % av aktierna.

Utdelningen sker kvartalsvis och är, utifrån mina preferenser egentligen för låg, runt 2,2%, utvecklingen de senaste fem åren har dock varit exceptionell, 97% upp, är mycket för ett extremt defensivt bolag.
Utdelningstillväxten har snittat 5-6% de senaste 5 åren.



Bolaget ägnar sig enbart åt distribution av el, påminner därför i sin struktur om E.ON som också finns i min portfölj. 

Istället för att fokusera på mycket svårbegripliga techaktier som skiftar från dag till dag, så köper jag råvaror (koppar) och energi för att få en del av intäkterna som AI kommer generera. I detta känner jag att Hydro One kommer vara en stabil byggkloss.

Bolaget har en benägenhet att vara volligt även om kurvan de senaste fem åren ständigt pekat uppåt. På onsdag är det rapport, om det blir en reaktion som påverkar kursen nedåt kommer jag fylla på till fullposition. Så håll tummarna för en rena rama rövenrapport den 13 maj ;)




torsdag 30 april 2026

Handlar in Sienna Senior Living Inc, ett kanadensiskt fastighets- och äldrevårdsbolag med månadsutdelning


Tar in Sienna Senior Living efter att minskat i en del amerikanska hälsovårdsreits som jag äger. 

Sienna är ett kanadensisk bolag som är en blandning av Attendo och en Reit. Ibland definieras 
Sienna under "healthcare REIT" eller "seniors housing" eftersom en stor del av värdet ligger i fastigheterna. Men officiellt och skattemässigt är det inte ett REIT.

Bolaget ger en månadsutdelning på ca 4% men har till skillnad från de flesta andra REITs i Nordamerika dragit rejält uppåt i värde över 138% på tre år/14% YTD.

Sienna har gått sidledes några månader i jämförelse med dess tidigare utveckling, så passade på att köpa in mig till en fullinvestering med en gång, idag var x-dag så den tappade lite under kvällen.

Köprekar har haglat över bolaget, rekar siktar på att bolaget skall upp ett par dollar till, utöver det så tror jag på dess utveckling om de sköter sina kort väl, även Kanada har en åldrande befolkning.

En fördel är att bolagets boenden finansieras av Ontarios offentliga äldrevård. Skulle en politisk förändring ske eller vårdskandal ske, så kan det givetvis påverka bolaget rejält. De är förövrigt även verksamma i British Colombia. Utifrån det finns alltså gott om möjlighet till expansion i resterande delstater i Kanada.
Utöver den offentligt finansierade delen har de även en del som är till fullo privat, den delen expanderar bolaget nu för att minska beroendet av offentliga medel, den helt privata delen är förövrigt mer lönsam.

Det har den senaste tiden funnits bättre köptillfällen, runt 21,6 dollar, kanske värt att sätta ett larm för den som vill ha ett bättre köp. Själv känner jag att det är ett intressant bolag med en defensiv affär samtidigt som det växer.

Avanza har plockat bort möjligheten att handla de flesta kanadensiska REITs. Då bolaget är en blandmodell och inte definieras som ett REIT så är det skälet till att bolaget fortfarande går att köpa.

Sett till dess hyffsade momentum så valde jag inte att ta en bevakning först. Även om det är en fullinvestering så kan jag tänka mig att dubbla den om köpläge ges. Särskilt om den tappar eller utdelningen höjs så den landar runt 6%.

onsdag 29 april 2026

Hur har du handlat på rapportbonanzan? Kikki och AAK har mer gemensamt än choklad!

Det har varit matiga dagar när både DI och EFN tripplar sändningstiden under rapporterna som strömmat fram sedan häromveckan. Utöver det har örat åkt på en ytterligare pencellinkur och näsan fyllts med pollen, kul kul samtidigt som jag jobbat 150 %. Inte synd om mig, jag har det skoj, men det förklarar mitt sporadiska skrivande!

För några år sedan försökte jag trejda på rapporterna, oftast blev resultatet 50/50, jag har princip slutat med det. Istället har jag istället återköpt en del förlorare som tappat på rapport som jag sålde på höjd innan Irankrisen tog fart. Detta då jag än så längre tror på samtliga innehav som finns i min svenska portfölj, tills motsatsen bevisas!



Under senaste tiden har jag därför köpt både NCC och Securitas efter rapport då de tappade därefter. Min bästa vinnare har hitintills varit AAK som drog med nära 10%, glatt nog ett av de få svenska bolag som jag inte kortat strax innan Irankriget utan varit lång i.

AAK överraskade förmodligen extra mycket då de gått från att pratas upp i svenska medier till att den senaste tiden ifrågasättas bland annat pga av för sk. hög utdelning. Det vanliga media tugget mao. Höj upp något, för att därefter riva ner det, medias märkliga logik som oftast drabbar kändisar men likväl bolag. Oftast så följs ifrågasättandet av ett nytt hyllande efter att media taget heder och ära av sitt offer. Det sker lika ofta oavsett om det handlar om Kikki Danielsson eller ett bolag som AAK.  


AAK är, om du mot förmodan missat det, ett svenskt livsmedelsföretag som producerar och säljer olika typer av vegetabiliska fetter som används inom bland annat konfektyr, när kakaobristen drev upp priserna på choklad så fick AAK fick full spruta på sin produktion för att lösa ett billigare substitut. Utifrån att priset kakao nu åkt ner talades det vitt och brett om att de var övervärderade, något som motbevisades av en fin rapport.

Utöver det har jag fortsatt att handla in mig i energi, ett kraft- och elnätföretag har köpts som jag tycker är oerhört spännande, utöver det börjat ta position igen i uran. Jag kommer återkomma till samtliga, bolagen har oavsett redan noterats och lagts in i mina portföljer som du hittar på en av snabblänkarna.

Även en del gruvor som tappat en del har återköpts och samma sak i en del shipping som jag tidigare reducerat till bevakningsposter när jag flyttade kapital för att köpa ett gäng elleverantörer.

fredag 24 april 2026

Tomra rasar på rapport!

Norska Tomra är ett udda innehav som jag har i min gruvportfölj. Jag har till dags datum enbart haft en mindre bevakningspost.

Den del som motiverar att den finns i gruvväskan, är en av de minsta delarna av bolaget. Tomra är mest känt för sina maskiner som fixar vår pant.

Idag kom en rapport som verkligen sänkte bolaget, med över 24% (i skrivande stund). Jag lyckades inte utläsa hur det gått för miningdelen, men det segment som mining ligger i, återvinning, var den del som drog ner hela bolaget. Pantdelen fortsätter oavsett att lyfta bolaget.

Utifrån det ses Tomra som ett tillväxtcase då det sägs att det svenska systemet för pant är något som kommer växa i Europa. Den delen fortsätter att lyfta företaget.

Själv köpte jag in mig pga av att jag ville ha en annorlunda producent som kompleterade Epiroc utifrån gruvutrustning. Tomras miningdel producerar framförallt sorteringsmaskiner som kan användas för att sortera olika typer av malm.



Jag ökade lite idag, x-dag och rapportdag var samtidigt. Kanske så spädde båda sakerna på det dramatiska fallet?

Även om jag handlade en skvätt i fallet så skall jag ta mig en funderare på om jag skall behålla bolaget.

Eventuellt borde jag flytta bolaget till en annan portfölj, profilen på bolaget är typ "inknödd" i min miningportfölj. Utöver det har jag inget intresse av ett bolag som har en långsiktig fallande trend.

Återvinning är oavsett en framtidsbranch och det är intressant att ha exponering mot den sektorn.  

Utöver det har bolaget pratats upp en hel del i svenska finansmedia, generellt sett en stor riskfaktor, något som drabbat många investerare. Ofta blir rusningen mot utgången gigantiskt vid dåliga nyheter.


Här är lite fakta kring Tomra och dess fyra olika verksamhetsdelar:

Collection, Det ursprungliga och största segmentet. Tillverkar och säljer pantmaskiner för insamling av tomflaskor och burkar. Installerar och driver pant-system åt länder/regioner som inför pantsystem. Finns i över 60 marknader, ca 85 000 maskiner installerade. Nyligen lanserat i Polen, Portugal och Singapore.

Omsättning: marginal 16%. Klart bäst och bär hela koncernen.

Food, Designar och tillverkar sorteringsmaskiner och integrerade lösningar för livsmedelsindustrin, med över hos odlare, förpackare och processorer. Kunder är chipsfabriker, grönsaksproducenter, fruktpackerier och liknande.

Omsättning: marginal 6%. Lönsamt men svag marginal, orderbackloggen steg dock 10%. 

Recycling, Sensorbaserad teknik för återvinning av värdefulla resurser. Sorteringssystemen hanterar plast, metall, glas, papper, för förberedelse av återvinning. Hit hör även Tomra Mining som säljer sorterare till gruvindustrin för att separera malm.

Omsättning: marginal -14%. Sämst i klassen, drog ned hela koncernen.

Horizon, Utforskar nya angränsande affärsmöjligheter och alternativa affärsmodeller med stöd av Tomras teknik och decennier av know-how, för att underlätta och påskynda övergången till cirkulär ekonomi. Relativt litet segment, växer snabbt men fortfarande förlustbringande.

Omsättning mer än fördubblades till 10 MEUR.  Fortfarande förlustbringande men liten post.

  

onsdag 22 april 2026

Handelsbanken, mitt största innehav i bank verkar enligt Placera inspirerats av Hans Scheike...

 


Handelsbanken gav oss en kanonrapport idag, inga kreditförluster att tala om, samtidigt är det ofta den svenska storbank som får sämst omdöme bland analytiker, rekar ligger oftare på SEB, Nordea eller Swedbank. Själv äger jag samtliga förutom SEB, mest beroende på en gammal beef jag har med den banken (men kommer säkert ändras). Om det beror på att de saluför EFN, de delar ut för givmilt istället för återköp (som alltid hyllas), låter jag vara osagt. Själv äger jag den för att den INTE tar överdrivna risker och delar ut en generös utdelning.

 När jag läste Placeras nyheter idag där tryckfelsnisse varit framme trodde jag dock att den gamla sektledaren hans Scheike återuppstått och tagit över banken... Nej, jag har inte manipulerat den och trist att vi inte hade påsk denna vecka i år ;)





Etiketter