Strax innan guld och silver metalhaussen bröts sålde jag ner mig i gruvor och diversifierade till royaltybolag, Sprott är inte ett royaltybolag, istället mer en fondförvaltare som spekulerar i investerares intressen i ädelmetaller, men det det inkluderar även fler metaller samt uran. Sprott köper nu aktivt upp fysiskt uran och spekulerar i en efterfrågebrist. Jag har tidigare ägt fysiskt uran genom Sprott och planerar att köpa in mig igen, min bevakningspost i bolaget är en spekulation på uran men även ädelmetaller.
Sprott grundades av Eric Sprott, en kanadensisk investerare som länge varit en av de mest kända förespråkarna för guld och silver. För oss som följer Rick Rule så är Sprott ett "hushållsnamn" för att använda ett engelskt utryck. Rick som tidigare arbetat på firman och är en aktieägare menar att Sprott kommer bli uppköpt för eller senare, om inte annat så säger han det varje gång han nämner firmans namn.
Jag äger en uranminer ETF av Sprott och har hållit koll på bolagets kurs under lång tid. Kursen följer stadigt råvarors upp och nedgång, då förvaltningsavgifterna är avhängiga råvarupriserna.
Jag är långt från säker att trenden är bruten för metaller, men ser till att plocka på mig lite smått efter hand. Så här lågt har inte Sprott varit sedan januari. Utifrån försiktighetsprincipen, samt att jag i huvudsak flyttar kapital samt minskar min hävstång, blev det en liten bevakningspost.
Vi får se hur långt ner pappret faller, aktien ger i dagsläget en utdelning per kvartal som höjts rejält de senaste åren, i dagsläget ligger den på 1,32%, vi får se ifall det fortsätter nu när kniven faller!
I dagsläget äger endast 24 stycken konton Sprott hos Avanza.
I övrigt mer mycket handel på splitcorps, är nu fullinvesterad både i CBC och Canadian Life Companies och lyckades köpa en bevakning på en ytterligare splitcorp. Kontot börjar ta sig på SAVR! Blev även en liten kaka av Annaly Capital Management inför kommande utdelning. Lite ostrategiskt köp, men men.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar