fredag 29 maj 2026

Sitter still i båten! Stockpicking och koncentration är tydligen för loosers? Ökat i Axfood och en amerikansk REIT! SAVR, bättre än jag visste!

Idag kom en fin artikel i Dagens Industri som beskriver svårigheten att ägna sig åt stockpicking och svårigheten att slå index. Med jämna mellanrum kommer artiklar ut som stödjer tesen om att diversifiering och index är ett som slår skicklighet och tur i det långa loppet. 

Jag har skrivit om det själv i ett flertal antal inlägg, som ett av skälen till att jag diversifierar och alltid själv helst vill ha avkastningen genom DA istället för ge bolagen makten att slarva bort det. Resultatet är hämtat från Hendrik Bessembinders forskningsrapport "One hundred years in US stock market". 

Under de senaste 100 åren har den amerikanska aktiemarknaden som helhet skapat en enorm förmögenhet, men detta resultat drivs av ett extremt litet antal bolag.

Av nästan 30 000 studerade aktier förlorade medianaktien pengar, och drygt hälften av alla aktier gav sämre avkastning än statsobligationer.

Endast en mycket liten andel av alla aktier stod för i princip hela den positiva avkastningen på börsen, medan den stora majoriteten av aktierna tillsammans gav ungefär samma avkastning som korta statsobligationer.

De allra bästa aktierna ensamt skapade hälften av all förmögenhet som aktiemarknaden genererat under perioden.

Slutsatsen är att långsiktig framgång på börsen bygger på extrem koncentration till ett fåtal vinnare, vilket gör bred diversifiering via indexfonder till det mest rationella valet för de flesta investerare.

Själv ägnar jag mig åt sektorallokering med stockpicking, men med ett fokus på att nästintill alltid plocka hem direktavkastning istället för ENBART tillväxt. Rätt eller fel så visade studien till att index, dvs diversifiering är det som slår alla kloka gummor och gummor på sikt. Själv skrev jag om liknande HÄR om hundralappen som försvann.

Vad har jag gjort sen senast?

Jag har fortsatt försöka hålla mig från köp, det som flutit in har gått till minska hävstång, de få affärerna har varit att öka i Ellington Financial, en amerikansk REIT som jag ägt i många år, allt för sent efter en tillfällig dipp, och köp av, kanske förtidigt, i en annan dipp som inte ännu inte bottnat, Axfood som jag köpte lite mer av idag.

Utöver det har jag ökat i Canadian Banc Corp via SAVR, även övertalat flera andra familjemedlemmar att handla (håller tummarna). Mina gamla köp på Avanza snittar 47% upp i värdeökning (detta för en högavkastande cc fond!), lägg till det en skyhög månadsavkastning. När jag handlade på SAVR såg jag även att courtage tillsammans med valutaväxling var bättre än Montrose gällande kanadensiska aktier, utöver det så går inte aktie/fonderna inte att handla där längre pga av tolkningen av Priip (samma tolkning gör Nordea, om jag förstått det rätt, gör). Jag kommer därför lägga allt nysparande rätt in i SAVR, tack för det, jag har gott om "förbjudna" Kanadickutdelare jag vill öka i! Enda nackdelen mot Montrose som jag hade som favvo, är återbetalningen av den utländska skatten kommer senare, och, ja just det, appen på android hänger sig ofta som bara h-vetet!

Swingaktier

Axfood brukar få agera swingaktie med jämna mellanrum, av samma anledning såldes nästan hela innehavet i Bilia, även den säljs o köps mellan varven. Bilia är en intressant aktie, hög DA för att vara svensk och skulle kunna få en rejäl uppsida utifrån om elbilsförsäljningen tar fart igen pga av höga bränslepriser. Vid en ny regering i höst så är det inte omöjligt att subventioner kommer införas som skulle kunna gynna nybilsförsäljning av elbilar. Även om det nu regnar pengar över svenska medborgare, så tror jag att den rådande världsordningen inte gynnar optimism och därför konsumtion. Ett skäl till sälj var att jag var i behov av ökad likviditet och att den tillfälligt ligger cykliskt högt. Såg nu att DI köprekat den, eftersom det var Ulf som gjorde det, så känns min försäljning vältajmad !;)

Utöver har de senaste årens reformer framförallt gynnat de med höga inkomster, all ekonomisk forskning visar att breda reformer med spets mot de med lägst inkomster och människor i en ålder där det finns ett stort behov (en fattig förälder har större köpbehov än en välbeställd äldre som redan hunnit köpa en en del kapitalvaror) är det som ökar den svenska konsumtionen. Att minska a-kassan kanske ökar incitamentet att söka jobb, men om inget jobb finnes så minskar konsumtionen då den som är mest utsatt får mindre pengar att röra sig med.

Inte förrän reformer av den kalibern sker, kommer den svenska konsumtionen öka, vi som är välbeställda kommer fortsätta att lägga pengar på hög som smätts till oss. Må så vara väl (för mig mfl), men det ökar inte den inhemska konsumtionen som skulle kunna sätta fart på de svenska småbolagen, speciellt de som är riktade mot konsumentmarknaden! Därför kan en mer generös politik mot de mindre bemedlade faktisk ge ökade inkomster till de som äger aktier eller företag, fördelningspolitik missgynnar inte med automatik de som äger kapital. 



onsdag 20 maj 2026

Köpt bevakning på ett mindre finansbolag - väntar in fredsavtal och försöker låta bli att handla (går så där)

Oljebolagen taktar på fint, i princip någon procent upp de flesta dagar, för att i bland halka tillbaka utifrån något rykte eller uttalande från Trump eller hans gelikar.

Jag förväntar mig att ett avtal kommer vara i hamn snart och att reaktionen då blir ett fall på minst 10-20% bland energiaktier. Då världen är oberäknelig och jag inte känner mig tvärsäker så har jag inte sålt, enbart en post i Inplay, men det var mest för jag kände att jag låg för tungt i oljesektorn sett till alla andra innehav. 

Försöker hålla mig från köpknappen fram tills dess, endast ökat i DOF och lite annat smått, då DOF tappat lite och jag köper inför rapport. Största köpet/ökning har skett i JEEP ETF, senast idag.

Om eller när, det förmodade fallet kommer, så vill jag ha kapital för att öka igen i energisektorn. Det påstås, och jag tycker mycket pekar på det, att oljan inte är inprisad utifrån det bortfall som skett, att det kommer ta tid att återställa de skador som skett och återuppbygga olika beredskapslager. Om inte ett avtal nås kommer det bli ett allt större problem med utbud från och med juni.

Vid en rekyl nedåt, borde det, även om oljepriset på lång sikt kommer falla tillbaka, ge ett tillfälle för köp i en sektor som kommer ge höga utdelningar under lång tid och i praktiken är undervärderad.




Tog en mindre bevakningspost i ett hattigt och gissar jag, lite riskfyllt bolag. Cohen & Company är ett litet finansbolag som tappat rejält den senaste tiden efter att två stora bonusutdelningar skett det senaste halvåret. Kursen ligger och snittar de senaste årens kurs, kanske någon dollar över. Utöver det skedde en kraftigt reaktion på q1 rapporten som visade ett rejält minskat nettoresultat.
Bolaget ger en generös utdelning per kvartal på 8-9%. Cohen & Company har tre affärsområden: Kapitalmarknader, tillgångsförvaltning och egen investeringsverksamhet.

Bonusutdelningarna motsvarade 2,7 dollar per aktie, normal årsutdelning är 1 dollar/aktie därav en rejäl bergochdalbana. Även den senaste normala utdelningens x-dag har passerats.

Bolaget har i dagsläget enbart 49 ägare på Avanza.

Det är lätt att köpa på sig mycket finans, då utdelningarna är attraktiva. Risken är dock att man blir för dåligt diversifierad. Därför har jag ambitionen att balansera nya köp i finans eller fastighetssektorn med köp mot andra sektorer.

Frågan är fortfarande om vi har en finanskris under uppsegling i USA. Den svarta svanen är långt ifrån avklarad. Jag skrev ett längre inlägg om det HÄR för den som missat det.

Det har gjort att finans och kreditbolag är rejält nedtryckta, även om jag själv långtifrån tror att risken är förbi, så kan jag inte motstå att handla lite lätt i den sektorn om det skulle kunna visa sig vara en fin affär, men all in, knappast.

Handlade även en bevakningspost i den japanska banken Sumitomo Mitsui Financial Group!



 

 

fredag 15 maj 2026

Trots bud så tappar Vizsla royalties när silvret åker ner!

Handlar mer Vizsla royalties, trots bud så åker aktien ner med automatik när silvret blöder lite. 

Även handlat Elemental och lite annat, sparat mig till en fin dipp!

Spännande....

torsdag 14 maj 2026

Två blir en, Elemental köper Vizsla Royalty!

Idag drog Vizsla Royalties upp rejält efter en lång kräftgång. Royaltybolaget som är förknippat med den olyckliga silvergruvan i Mexico (som drivs av Vizla silver) blir uppköpt av Elemental Royalty.
En liten vinstlott för mig, jag har haft tankar på att öka i båda företagen då jag ligger i halvposition i dem, nu kommer det i praktiken bli en fullposition och Vizla r. drog upp 17% på dagen.
Affären är värd cirka C$327 miljoner (ca 239 miljoner USD).


Bolaget handlas till C$4.13 och för mig blir vinsten runt 20% om affären inte havererar.

Får mig även att grunna om Vizsla silver kommer återuppta sin produktion.  


Muenchener Rueckversicherungs Gesellschaft - återförsäkringsbolaget - är det rea eller en fortsatt resa nedåt?



Handlar en bevakningspost i Muenchener Rueckversicherungs Gesellschaft. Även kallat Munich Re, bolaget är främst en återförsäkrare som tar över risker från andra försäkringsbolag, men har också en stor primärförsäkringsdel via ERGO Group.

Bolaget har tappat över 15% den senaste tiden trots ett starkt resultat och fortsatt utdelningstillväxt. Utöver det har utdelning och återköp på närmare 80% lanserats som en målbild fram till 2030. Sett till värde ligger priset på en aktie samma som vid augusti 2024! Reaktionen från marknaden har utlösts av ett flertal saker, volymen för Munich minskade, utöver det oroar sig investerare för en långsammare tillväxt och pressade marginaler framöver. Detta har samverkat med en allmän stress över att försäkringsbranschen kommer gå mot en cykel där marginalerna förändras.

Själv utgår jag från att strukturaffärer i form av sammanslagningar kommer ske, utifrån det handlar jag brett. Munich Re är en gammal dröm att äga, en aktie som nyligen låg nyligen på över 6000 kr/st nu har den gått ner till 5000 kr... Frågan är om den har bottnat eller ej, oavsett så ligger utdelningen på över 5%, vilket är mycket sett till bolaget som sådant.

Övriga försäkringsbolag som jag äger hittar du HÄR.



lördag 9 maj 2026

Köp av Hydro One - Kanadas tredje största elleverantör samt en enklare portföljrapport!

Ökat i flertalet utdelningspapper

Under månaden har jag ökat i ett flertal bolag som närmat sig utdelning, allt från franska bostadsutvecklaren  Kaufman and Broad, norska kredithanteraren B2 Impact och norska oljeservicebolaget  ABL group, jag har även återköpt i Höeg autoliners inför en kommande utdelning. Den sistnämnda hade jag tidigare sålt av i för att ha medel för omlokalisering i april.

Utöver det fick Inplay oil stryka foten och reduceras till en bevakning, strax inför rapport, rapporten visade på rekordresultat, vilket fick mig att bita mig i tungan, trots det så tappade bolaget. Jag har inte granskat rapporten närmare, kanske doldes det något illvarslande eller så handlade det med all sannolikhet om kommande lägre terminer då ett ytterligare fredsrykte spreds samma dag. Jag kommer återköpa och öka i Inplay igen när stunden är rätt.

Utöver det har jag fortsatt att öka och jämna ut i de utdelande ETFer som jag har. Likväl så har det skett bland mina ädelmetaller. Retar mig att jag inte utnyttjade nedgången till fullo, men men, all likvid konkurrerar mellan fem, framförallt fyra portföljer. Jaguar Mining, Pan American Silver och Lundin Gold (sistnämnda innan rapport) har fått lite slantar, tidigare har jag minskat i gruvbolagen för att köpa royaltybolag, nu blev det lite återköp på lägre nivåer.

Portföljernas läge

Jag försöker skapa en balans mellan utdelning och utveckling, med betoning på utdelning som en återkommande bas. Hedgen mellan de olika portföljerna har gjort att snittet är mer än tilltalande för mig.

Energi har snittat mellan 30-42%, I dagsläget 35%, Heavy Metal där ädelmetallerna ligger har varit som en jojo, från 45% till nu runt 16,5%. Sedelpressen, min utdelningsportfölj är uppe på en förvånande 21%! Som helhet landar jag på 20,1% YTD.

Mina utdelningar fortsätter att snitta högt, förra året lyckades jag tredubbla utdelningen, mitt mål i år är att fördubbla årets utdelning. Prognosen ser ut att uppfyllas, även om det är långt ifrån givet, då utdelningen är framtung under våren med flera banker som delat ut över förväntan. Dock så hoppas jag att kapitalackumulationen från utdelning, sparande och vinster från försäljningar kan göra att takten på utdelningarna rullar på. Jag räknar med att årets utdelning kommer passera förra årets samlade resultat redan i juni/juli.


Nya bolag/papper som inhandlats har varit relativt få efter mitt stora köp av Sienna senior living.

Brookfield infrastructure har jag haft på bevakning efter jag sålde huvuddelen, det blev ett rejält återköp till fullposition efter ett kraftigt fall på rapport, dessutom lagom till utdelning. Bolagets kurs repade sig relativt fort efter fallet.



Köpt bevakning i uranbolag

Jag har haft under lång tid haft tankar på att återgå till att handla in mig i uran, tidigare har jag ägt fysiskt uran, Mega Uranium Ltd och ETFen HANetf Sprott Uranium Miners är min början på ett spel på uran. Än så länge enbart bevakningsposter. Du hittar dem i min gruvportfölj HÄR!


Nytt bolag in, Hydro One 

Hydro driver transmission (högspänning) och distribution (lågspänning) av el i Ontario, Kanada. Det är Ontarios största elöverförings- och distributionsbolag och försörjer cirka 1,5 miljoner kunder, och tredje störst i KanadaBolaget är reglerat, vilket innebär stabila intäkter via avgifter som godkänns av myndigheter. Ontario-provinsen är storägare med ca 47 % av aktierna.

Utdelningen sker kvartalsvis och är, utifrån mina preferenser egentligen för låg, runt 2,2%, utvecklingen de senaste fem åren har dock varit exceptionell, 97% upp, är mycket för ett extremt defensivt bolag.
Utdelningstillväxten har snittat 5-6% de senaste 5 åren.



Bolaget ägnar sig enbart åt distribution av el, påminner därför i sin struktur om E.ON som också finns i min portfölj. 

Istället för att fokusera på mycket svårbegripliga techaktier som skiftar från dag till dag, så köper jag råvaror (koppar) och energi för att få en del av intäkterna som AI kommer generera. I detta känner jag att Hydro One kommer vara en stabil byggkloss.

Bolaget har en benägenhet att vara volligt även om kurvan de senaste fem åren ständigt pekat uppåt. På onsdag är det rapport, om det blir en reaktion som påverkar kursen nedåt kommer jag fylla på till fullposition. Så håll tummarna för en rena rama rövenrapport den 13 maj ;)




Etiketter