Jag kommer snart lägga ut ett inlägg där jag summerar året utifrån portföljvärde och positiva erfarenheter, men börjar med bottennapp och förbättringspotential, var beredd på lite gnäll....
Shipping
Förra årets stora investeringar i shipping har inte betalat sig, trots stora utdelningar och en viss vändning ligger huvuddelen på rött. I det här fallet var det tydligt att jag klev in för sent i cykeln, höst 2024.
Den stora bekymret med att vara långsiktig och inte öka i shippingbolag när det går ner, är att risken för utköp är överhängande och att premien som betalas vid ett utköp är långt från tillräcklig för att täcka eventuella förluster. Jag hoppas att bolagen nu i ligger i en mellanfas och jag fortsätter att handla upp bolagen och gör en kontinuerlig flytt till min nya portfölj från en annan.
När flytt sker ökar jag i bolagen, samma sak för energibolag. Jag spekulerar nu i att oljepriset förr eller senare kommer vända upp, det kommer förhoppningsvis påverka delar av mina shippingbolag positivt.
Den stora bekymret med att vara långsiktig och inte öka i shippingbolag när det går ner, är att risken för utköp är överhängande och att premien som betalas vid ett utköp är långt från tillräcklig för att täcka eventuella förluster. Jag hoppas att bolagen nu i ligger i en mellanfas och jag fortsätter att handla upp bolagen och gör en kontinuerlig flytt till min nya portfölj från en annan.
När flytt sker ökar jag i bolagen, samma sak för energibolag. Jag spekulerar nu i att oljepriset förr eller senare kommer vända upp, det kommer förhoppningsvis påverka delar av mina shippingbolag positivt.
Valutarisk
Jag påbörjade köp, från mitten av 2024 och under hela 2025, av nordamerikanska företag, i huvudsak för att öka andelen månadsutdelare. Generellt sätt har aktierna inte minskat i aktievärde bortsett från ett par finansbolag som åkt på en del smällar, men effekten av valutans nedgång har varit extrem. Jag försöker bortse från det för det är mycket svårt att spekulera i aktier utifrån valutors rörlighet, men visst svider det, framförallt se utdelningarna minska.För aktiv trader
Mycket stor del av året har handlat om att flytta kapital mellan sektorer, mellan aktier och olika konton. Allt för många köp och sälj har skett. Ibland pga av otålighet, en del som spekulation och sektorrotation. Det har varit naturlig del av jag jobbat aktivt med att bygga kapital och varit nyfiken på mycket under året. När jag backtrackar är det tydligt att jag ofta sålt vinnare för tidigt och sparat förlorare för länge (det sistnämnda har jag dock blivit bättre på att hantera), ett av de mest klassiska misstag en investerare kan göra. Inte mindre svårt oavsett.Avanza som fortfarande är min huvudsakliga mäklare har tjänat multum på växling och courtage på mina affärer. Det skall dock sägas att min sektorrotation har varit mer än lönsam, att det i huvudsak handlat om brist på nytt kapital när jag flyttat in i nya sektorer. Jag hoppas att min stora utdelningstillväxt som skett under 2025 kan råda bot på en del av det.
Avanza - gisten och girig
Jag är trött på hur dyr Avanza är jämfört med andra mäklare, det är smaklöst att hur de som ligger mellan en nybörjarsparare och en PB kund ständigt är de som mjölkas på avgifter.
Deras senaste förändring av fritt byte av courtageklass är ett hån. Detta till trots är Avanzas gränssnitt och utbud fortfarande det som driver mig till att använda plattformen framför Montrose. Montrose, som trots att de är billigare, har fortfarande inte mognat tillräckligt för att duga till annat än fondsparande och handel med svenska aktier.
Min ambition med att flytta huvuddelen av mitt kapital till Montrose har pga. av det stannat upp, plattformen saknar fortfarande för mycket för att en aktiv investerare kan gå all in. Nordnet upplever jag som ett mellanting och är inte ett alternativ. Kanske ger jag Robomarkets en chans under 2026, om jag hade haft möjlighet att ha Nordea med KF och utan avgifter för annat (har en vardagsbank som jag är nöjd med), så ja då hade de varit ett alternativ då de inte spärrar bolag på samma sätt.
Avanzas halvtrasiga plattform tog priset när jag helt plötsligt inte längre kunde öppna nya konton, då mitt underliggande Aktie- och sparkonto blivit föråldrat (skälet jag meddelades var att att det importerats från en annan handlare). Därför krävs det att jag öppnar ett nytt konto via POST för att få ett ytterligare KF.
Vilket skämt, det har tills nyligen fungerat utmärkt med nya konton, tills Avanza gjorde en mjukvaruuppdatering!
Jag tycker det är irriterande att de sällan uppger mer än en svepande förklaring när jag felanmäler, utöver det när jag (vänligt och korrekt) ber om en mer detaljerad förklaring så kan samma påstående komma två gånger, när jag till slut får en vettig förklaring brukar det finnas en underliggande ton av irritation. Är det en Gen Z fråga? Är det påläggskalvar som sitter och tycker de gör saker under deras värdighet? Eller säger det något om företaget, att det odlat en kultur som är självgod?
Avanzas halvtrasiga plattform tog priset när jag helt plötsligt inte längre kunde öppna nya konton, då mitt underliggande Aktie- och sparkonto blivit föråldrat (skälet jag meddelades var att att det importerats från en annan handlare). Därför krävs det att jag öppnar ett nytt konto via POST för att få ett ytterligare KF.
Vilket skämt, det har tills nyligen fungerat utmärkt med nya konton, tills Avanza gjorde en mjukvaruuppdatering!
Jag tycker det är irriterande att de sällan uppger mer än en svepande förklaring när jag felanmäler, utöver det när jag (vänligt och korrekt) ber om en mer detaljerad förklaring så kan samma påstående komma två gånger, när jag till slut får en vettig förklaring brukar det finnas en underliggande ton av irritation. Är det en Gen Z fråga? Är det påläggskalvar som sitter och tycker de gör saker under deras värdighet? Eller säger det något om företaget, att det odlat en kultur som är självgod?
Jag har full förståelse för att kundtjänst inte är det roligaste arbete som finns, och skulle inte orka med det i längden själv, men finns en gräns där mitt tålamod tar slut. Det blir som med polisen, om alla småbrott avskrivs, så slutar folk anmäla dem. Det är ju också ett sätt att minska brottsligheten, då de rent statistiskt minskar om anmälningarna blir färre. Kanske har Avanza anställt den gamle generaldirektören Dan Eliasson som kundansvarig?
Utöver det, att ha möjlighet till att köpa aktier för att sedan se dem stängas utan varning för mer köp, är mer än irriterande. Ofta leder det till att jag hamnar med en bevakningspost eller en halv position.
Utöver det, att ha möjlighet till att köpa aktier för att sedan se dem stängas utan varning för mer köp, är mer än irriterande. Ofta leder det till att jag hamnar med en bevakningspost eller en halv position.
Med detta sagt, Avanza har börjat känna flåset i nacken av sina konkurrenter och lovat bättring under 2026. En sak är dock klar om de följer sitt nuvarande spår, så kommer de med all sannolikhet inte ligga i framkant, utan genomföra så få förändringar till det bättre för att kunna fortsätta ha så höga marginaler som möjligt.
Här är några enkla förslag:
Ha alltid gratis realtidskurser - att behöva betala för det är föråldrat, förmodligen så vet den genomsnittlige kunden inte om fördröjningen vid sin första handel.
Erbjud alla som vill, valutakonton. Oavsett nivå på sparande, eller bind det åtminstone till någon nivå som relativt enkelt kan nås - exempelvis guld eller platina
Ett automatisk courtage - att behöva ändra det är så genomtänkt girigt. Det är att leva på folks misstag.
Varna i god tid att aktiehandel kommer stängas så det går att göra ett beslut fram till det sker.
Utbilda kundtjänsten att ge mer utförliga svar och jobba lite på sin självmedvetenhet.
Strössla lite erbjudanden ibland, som både SAVR och Montrose gör, det skulle göra att vi upplever Avanza mer kundorienterat och med i tiden.
Snabbare återbetalning av utländsk källskatt!
Snabbare återbetalning av utländsk källskatt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar