Clearway Energy, ren energi med stabil utdelning
Dagens första utdelningspling kommer från Clearway Energy (ticker: CWEN, noterat på NYSE), ett amerikanskt energibolag med fokus på förnybar energi. Bolaget levererar en direktavkastning (DA) på cirka 6% baserat på senaste utdelningen (ca 0.42 USD per aktie kvartalsvis, årliga ca 1.68 USD. Ren energi utan koldioxidutsläpp är inte det hetaste i USA just nu, marknaden har svalnat för sektorn, vilket återspeglas i en pressad kurs.
Jag sålde mina vindkraftspositioner i Arise och Magnora när jag märkte att vinden vände (ha!) för den typen av bolag. Även Polaris Renewable Energy fick lämna portföljen, men jag håller dörren öppen för ett dippköp av sistnämnda bolag. Just nu har jag en tredjedels position i Clearway Energy, avvaktandes på hur deras tillväxt påverkas av Trumps "drill, baby, drill"-politik, som sätter käppar i hjulet för förnybart. Trots detta är Clearway än så länge en stabil inkomstkälla för den som gillar hållbar energi med ok utdelning. Lite karma hoppas jag på för att balansera all olje- och gasindustri jag äger....
Wallenius Wilhelmsen, rederi med makalös utdelning
Nästa pling kommer från Wallenius Wilhelmsen (ticker: WAWI, noterat på Oslobörsen), ett av världens största rederier inom roll-on/roll-off (RoRo)-transporter, primärt fordon som bilar och tunga maskiner. Utöver detta äger bolaget sju terminaler världen över. Det här är inget smårederi som riskerar att gå under i första taget, men utdelningen? Helt vansinnig!
Höegh Autoliners, framtidsfartyg med grön touch
En annan aktör i samma nisch som jag äger är Höegh Autoliners (ticker: HAUTO, också Oslobörsen). Liksom Wallenius är Höegh en jätte inom RoRo-transporter och satsar på att minska utsläppen. Bland annat investerade de nyligen i ett fartyg som kan drivas av fryst ammoniak, en lovande teknik för att göra sjöfarten grönare. Idag används dock LNG (flytande naturgas) i skeppet, fartyget döptes häromdagen i Göteborg, "Höegh Moonlight", och klassas som ett av världens största biltransportfartyg.
Läs mer i DN om Höegh och satsningar på grönteknik här:
https://www.dn.se/ekonomi/volvobilar-ska-seglas-fram-med-ammoniak-men-trump-hotar-straffa-klimatvanliga-fartyg
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar